Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki.
Więcej informacji w polityce COOKIES.

Wszystko o oponach

DOT - (Department ol Transportation) oznacza, że opona jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje się kod identyfikacyjny opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków

R - (Radial) opona radialna

U - (Load lndex) wskaźnik maksymalnej nośności

SI - (Speed Idex) wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania

RF - (Reinforced = XL) opona wzmocniona o większej nośności

M+S - (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych

TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa

TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa

XL - (Extra Load = RF) opona wzmocniona

ROF - (RunOnFlat) jednolite oznaczenie opon matek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia i zerowym ciśnieniem powietrza w oponie

EMT - (Extended Mobility Technology) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśniemem powietrza w oponie

DSST - (Ounlop Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie

P - (Passenger) znak przed rozmiarem opony wskazuje, ze jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA)

LT - (Light Truck) znak postawiony przed rozmiarem opony, wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów 4x4 i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA)

JLB - (Jointless Belt) bezzakładkowe opasanie nylonowe

FP / RFP - (Fringe Protector / Rim Fringe Protector) - rant ochronny felgi

MFS - (Maximum Flange Shield) rant ochronny felgi

RBL - (Recessod Black Lettering / Letters) czarne wklęsłe litery

BLT - (Black lettering/Letters) - wypukłe czarne litery

BUC - (Black Sidewall) - opona z czarnym bokiem

OWL - (Outlined White Lettering / Letters) białe litery

WLT - (White Lettering/Letters) - białe litery

RWL - (Raised White Lettering / Letters) wypukłe białe litery

Dostępne w handlu opony stanowią złożony produkt, wykonany z gumy i wzmocnień tekstylnych, stalowych lub syntetycznych. Główne elementy składowe opony zostały opisane poniżej.

Bieżnik opony - zapewnia trakcję, hamowanie, przyczepność, odprowadzenie wody oraz chroni osnowę w strefie czoła bieżnika opony.

Opasania - ułożone pod kątem warstwy kordu stalowego, zapewniają oponie sztywność, stabilizują bieżnik i zapobiegają uszkodzeniu osnowy.

Osnowa - osnowa poprzeczna (90°) przenosi obciążenia oraz siły hamowania i siły kierunkowe pomiędzy kołami a drogą i zapobiega rozerwaniu opony przy ciśnieniu roboczym.

Bok opony - zapewnia ochronę osnowy i przeciwdziała starzeniu się na skutek działania czynników atmosferycznych.

Warstwa uszczelniająca - butylowa warstwa gumy o specjalnym składzie w oponach bezdętkowych, zapobiegająca utracie powietrza.

Drutówka - zwój pojedynczych drutów umożliwiających prawidłowe osadzenie opony i uszczelnienie oraz utrzymanie opony na obręczy.

Wypełniacz - gumowe wypełnienie w stopce i ścianie bocznej, zapewniające stopniowe przejście od sztywnego obszaru stopki do elastycznej ściany bocznej.

tyre_1.jpg

01_1.jpg

Międzynarodowe przepisy, a w szczególności normy ECE-30 podają, że wskaźnik TWI (Wskaźnik Zużycia Bieżnika) o wysokości 1,6 mm odnosi się do głównych rowków bieżnika i musi być rozłożony w kilku punktach obwodu opony. W niektórych krajach występują odstępstwa od tego standardu. Podaje się minimalną głębokość bieżnika dla opon zimowych wynoszącą 4,0 mm. (Głębokość bieżnika wynosząca poniżej 4 mm nie jest już uznawana jako opona zimowa). Głębokość rzeźby bieżnika decyduje o długości drogi hamowania co szczególnie widoczne jest na mokrej nawierzchni. W przypadku opon zużytych w granicach dopuszczalnych przepisami o minimalnej głębokości bieżnika, hamowanie na mokrej nawierzchni może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Możliwe jest powstanie klina wodnego pomiędzy oponą a nawierzchnią, co uniemożliwia kontrolę nad pojazdem nawet przy małych prędkościach z uwagi na brak ciągłego kontaktu opony z nawierzchnią. Rezultatem jest występowanie zjawiska poślizgu hydrodynamicznego (aquaplaningu). Dla bezpieczeństwa użytkownika opony należy wymieniać, najlepiej zanim bieżnik zużyje się do TWI zaznaczonego na boku opony.

opis_boku_opony.jpg

1. Rozmiar opony

2. Handlowa nazwa opony

3. Indeks nośności

4. Symbol prędkości

5. Radialna

6. Bezdętkowa

7. Szczegóły dotyczące konstrukcji opony

8. Maksymalne ciśnienie do krótkotrwałego stosowania (przy pompowaniu)

9. Maksymalne obciążenie w eksploatacji

10. Wartości maksymalnego ciśnienia oraz obciążenia opony podane w nawiasach dotyczą Kanady oraz USA

11. Kod kraju homologacji

12. Numer homologacyjny

13. Oznaczenie opony zimowej

14. Kraj produkcji

15. Kod DOT zgodny z wymogami norm USA

16. Cyfrowy kod daty produkcji

17. Położenie wskaźnika zużycia rzeźby bieżnika

 

Aby zagwarantować optymalne charakterystyki pracy należy zapewnić prawidłowy dobór współczesnych opon do szybkiej jazdy.

Opony kierunkowe - zakładać tylko zgodnie z kierunkiem toczenia podanym na boku opony (oznaczony strzałką). 

Opony asymetryczne - muszą zawsze być założone po właściwej stronie osi, tj. odpowiednio do oznaczeń na boku opony. Np. OUTSIDE (strona skierowana na zewnątrz).

Firmy oponiarskie na całym świecie są członkami regionalnych stowarzyszeń producentów opon (w Europie - ETRTO), które określają wymiary opon i tolerancje, nośności i ciśnienia dla różnych kategorii i rozmiarów opon. Poniżej przedstawiono podstawową nomenklaturę dotyczącą wymiarów opon i obręczy.

definicje.gif


Szerokość opony - szerokość napompowanej opony, zamontowanej na obręcz pomiarową, bez uwzględniania liter lub elementów ozdobnych.

Wysokość przekroju - odległość od stopki opony do zewnętrznego obrysu bieżnika napompowanej opony - licząc wzdłuż linii środkowej.

Promień statyczny opony obciążonej - wysokość w pionie od nawierzchni drogi do środka osi przy obciążeniu i ciśnieniu nominalnym.

Szerokość opony pod obciążeniem. Wskaźnik profilu - wysokość przekroju wyrażona jako procent szerokości opony (w %).

Radialne (oznaczenie R lub ZR).

Ten typ struktury charakteryzuje się układem oplotu biegnącego od drutówki do drutówki pod kątem około 90° do linii środkowej bieżnika. Stabilizacja szkieletu osiągana jest za pomocą nierozciągliwych obwodowych opasań stalowych.

Ten wymiar określa średnicę osadzenia opony na obręczy.

Poniższe wartości podają cale przeliczone na mm:

  • 12" = 305mm
  • 13" = 330mm
  • 14" = 358mm
  • 15" = 381mm
  • 16" = 408mm
  • 17" = 432mm
  • 18" = 457mm
  • 19" = 483mm
  • 20" = 508mm
  • 21" = 533mm
  • 22" = 559mm
  • 23" = 584mm

Każda opona posiada zdolność do przenoszenia określonych obciążeń. Obciążenia te określa norma ECE. Zgodnie z normą, obciążeniu w kg odpowiada kod numeryczny widoczny na boku opony. Na przykład 195/65 R 15 91 T odpowiada maksymalnej nośności 615kg.

Poniżej podano poszczególne wartości:

tabela_1.jpg

Symbole prędkości (oznaczenie literowe) określają maksymalne prędkości przy dopuszczalnych maksymalnych obciążeniach wynikających z indeksu nośności.

tabela_nosnosc.jpg

W przypadku opon o symbolach prędkości V, W, Y, ZR (wg norm ETRTO) maksymalna prędkość zależy od obciążenia. Zależności te przedstawia poniższa tabela:

definicje_rozmiaru.jpg

 

opony_radialne.jpg

Konstrukcja opony

Wszystkie opony radialne z opasaniem stalowym Grupy Goodyear do samochodów osobowych produkowane są jako opony bezdętkowe. Posiadają szczelne pokrycie wewnętrzne - warstwę butylową. Opony są oznaczone jako "tubeless" (bezdętkowe - TL). Do opon radialnych do samochodów osobowych wymagane są obręcze z podwójnym wygarbieniem wzdłuż całego obwodu na obu barkach obręczy (np. H2, EH2, FH2 itd.). Wygarbienie ma na celu zapobiegać ześlizgnięciu się stopki opony do wnętrza obręczy przy ostrych zakrętach, co może spowodować nagłą utratę powietrza w oponie.

Ciśnienie powietrza
Wszystkie instrukcje obsługi pojazdów dostarczają danych na temat ciśnienia powietrza, które są wiążące dla danego pojazdu, najczęściej podając też wartości dla różnych obciążeń. Należy unikać zbyt wysokiego lub zbyt niskiego ciśnienia powietrza ponieważ może mieć to negatywny wpływ na czas eksploatacji opon.

Obciążenie
Istnieje związek pomiędzy obciążeniem i ciśnieniem powietrza. Optymalny przebieg można osiągnąć tylko jeżeli wartości obciążenia i stosowne ciśnienie powietrza będą przestrzegane zgodnie z zaleceniami producenta. Przekroczenie ładowności skraca, tak samo jak niskie ciśnienie powietrza - czas eksploatacji opony i może prowadzić do uszkodzeń.

Prędkość
Należy eksploatować opony homologowane dla danego modelu przez producenta pojazdu o odpowiedniej klasie prędkości. Należy jednak pamiętać, że wraz ze wzrostem prędkości rośnie zużycie zarówno opon jak i paliwa.

Zachowanie podczas jazdy
Nadmierne zużycie opon powodowane jest również częstym ruszaniem i hamowaniem. Pokonywanie zakrętów z wysoką prędkością także przyczynia się do szybszego zużycia opony. Płynna jazda pozwala każdemu kierowcy wpłynąć na wydłużenie przebiegu, a tym samym na zmniejszenie kosztów eksploatacji opony.

Stan dróg
Oczywiste jest, że zły stan dróg powoduje szybsze zużycie opon. Jednakże, dobrej jakości, ale kręte, nawierzchnie także mogą powodować zwiększenie zużycia opon. Faktem jest też to, że lepsze charakterystyki jezdne współczesnych opon powodują, że rosną prędkości z jakimi mogą być pokonywane zakręty, co z kolei prowadzi do zwiększonego zużycia opon. Jazda po krętych górskich drogach może zwiększyć zużycie do 30%.

Warunki pogodowe
Zaleca się wymianę opon letnich na zimowe w przypadku, gdy temperatura spada w ciągu dnia poniżej 7°C. Z powodów bezpieczeństwa należy używać na wszystkich kołach opon zimowych podczas jazdy po śniegu i lodzie.

Zamiana kół
Z uwagi na różne warunki eksploatacji opony mogą zużywać się nierównomiernie. Zmieniając w odpowiednim czasie położenie opon można osiągnąć ich równomierne zużycie i zwiększyć maksymalny przebieg.
Opony należy rotować po przejechaniu 5-10 tysięcy kilometrów w zależności od szybkości ich zużywania się na osi napędowej. Należy przy tym pamiętać, że ze względów bezpieczeństwa nowsze lub mniej zużyte opony powinny być montowane na osi tylnej.
W przypadku kiedy opony przednie zamontowane na osi napędzanej są o wiele mocniej zużyte w stosunku do opon tylnych, wyklucza to możliwość ich przełożenia na oś tylną.

Koła na pojeździe. "Docieranie opon"
Nie ma potrzeby "docierania" opon, jednakże na nowych oponach należy jeździć z umiarkowanymi prędkościami przez pierwsze kilometry zanim będzie można cieszyć się ich pełnymi osiągami.

Montowanie
Tylko montaż opon z użyciem odpowiednich narzędzi może zagwarantować prawidłowe założenie opony i uchronić przed uszkodzeniem w czasie montażu. Bezdętkowe opony radialne muszą być zakładane na obręcze z podwójnym wygarbieniem krawędzi. Obręcze muszą być prawidłowe z punktu widzenia wymiarów; muszą być wolne od korozji, nie uszkodzone. Z przyczyn bezpieczeństwa należy wymienić zawór przy każdej wymianie lub sezonowej przekładce opon. W przypadku stosowania dętek należy je wymienić na nowe wraz z wymianą opon. W celu prawidłowego osadzenia stopek opony na półce osadczej obręczy zaleca się krótkotrwałe przepompowanie opony do ciśniecia 3,5 bara (4,5 bara w przypadku opon off-road, czyli 4x4). Wszystkie koła muszą być dynamicznie wyważane.
Zaleca się regularne (co najmniej. 10 tys. km) sprawdzanie wyważenia kół. Tylko w ten sposób można zapewnić długi czas eksploatacji opon i komfort jazdy.

Składowanie
Nie wolno składować opon na wolnym powietrzu oraz w pobliżu stacji transformatorowych przez długi okres czasu. Światło słoneczne, ozon, wysokie i niskie temperatury oraz ruch powietrza mogą spowodować, że opona szybciej utraci swoją elastyczność, wytrzymałość oraz zestarzeje się i popęka. Miejsce składowania powinno być suche, chłodne i ciemne.
Nie wolno doprowadzać do kontaktu opon z benzyną, ropą, olejem lub innymi tłuszczami lub smarami, gdyż rozpuszczają one gumę i powodują jej pęcznienie.

Stosowanie opon
Należy stosować tylko te typy i rozmiary opon, które zostały opisane w dokumentacji pojazdu.

Wyjątki
Opony M+S mogą także być zakładane do pojazdów, których prędkość maksymalna jest wyższa od maksymalnej dopuszczalnej prędkości opon M+S. Należy pamiętać o nie przekraczaniu maksymalnej prędkości określonej indeksem prędkości opony. W sytuacji awaryjnej, np. użycie koła zapasowego z oponą inną niż pozostałe lub oponą dojazdową należy przestrzegać wymaganych ograniczeń, zachować szczególną ostrożność i jak najszybciej dokonać naprawy uszkodzonego koła.
Wymiana rozmiarów opon określonych w dokumentach pojazdu z literą "P" (osobowe) przed opisem rozmiarów mogą być zamienione na opony oznaczone zgodnie z przepisem ECE- 30 o takim samym rozmiarze i bez "P" oraz odwrotnie.

Warunki pracy
Obciążenie, ciśnienie powietrza i klasa prędkości opony to charakterystyki oddające poziom technologiczny i mają zastosowanie w warunkach Europy Środkowej. Specjalne zalecenia, mogą mieć zastosowanie w innych miejscach eksploatacji.

Opis obręczy
Obręcze posiadające wnękę, typowe dla opon do samochodów osobowych i dostawczych typu "C".
W przypadku opisu 7 J x 15 H 2:

7 = szerokość nominalna obręczy w calach
J = litera oznaczająca charakterystykę wywinięcia kołnierza, obręcze oznaczone tą samą literą mają taki sam kształt kołnierza
x = obręcz jednoeiementowa
15 = średnica nominalna obręczy w calach
H2 = podwójne wygarbienie (zaokrąglone)
Dokładne dane dotyczące indywidualnych rozmiarów obręczy, takie jak wymiary, tolerancje i wytrzymałość można uzyskać od producenta obręczy.

Technologia RunOnFlat to opatentowana, specjalna konstrukcja boku opony, minimalizująca odkształcenia i ryzyko zsunięcia się opony z felgi. Całkowicie pozbawiona powietrza opona z technologią RunOnFlat umożliwia kontynuację jazdy z ograniczoną prędkością i na ograniczonym dystansie.

Opatentowana konstrukcja boku opony utrzymuje wagę pojazdu nawet po całkowitej utracie ciśnienia

Specjalna konstrukcja boku opony z nowo opracowaną mieszanką zabezpiecza oponę przed zniszczeniem spowodowanym nadmiernym odkształceniem
Nawet przy całkowitej utracie ciśnienia w oponie, parametry takie jak: przyspieszenie, hamowanie i kierowanie pojazdem pozostają na niezmienionym poziomie

Istnieje możliwość pokonania dystansu 80 km z maksymalną prędkością 80 km/h w normalnych warunkach drogowych.

korzy__ci_runonflat.jpg

Uwaga w zakresie bezpieczeństwa!

Opony RunOnFlat mogą zostać zamontowane tylko na samochody wyposażone fabrycznie w elektroniczny system ostrzegania o spadku ciśnienia. Maksymalna odległość 80 km i maksymalna prędkość 80 km/h nie powinny być przekraczane. Zaleca się montowanie opon RunOnFlat na obręczach z profilami bezpieczeństwa EH2+. Prosimy zwrócić uwagę na zalecenia zawarte przez poszczególnych producentów samochodów w książkach pojazdów, które mogą się różnić od informacji podanej przez producenta ogumienia.

RunOnFlat to znak handlowy technologii pozwalającej na jazdę samochodem po utracie ciśnienia w oponach. Znak ten zastępuje używane dotychczas; EMT przy oponach Goodyear oraz DSST przy oponach Dunlop. Dotychczasowe znaki mogą nadal występować na części opon ze względu na wymogi homologacji.