DOT - (Department ol Transportation) oznacza, że opona jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez amerykański Departament Transportu. Obok znajduje się kod identyfikacyjny opony lub jej numer seryjny: jest to ciąg cyfr i liter o długości do 12 znaków
R - (Radial) opona radialna
U - (Load lndex) wskaźnik maksymalnej nośności
SI - (Speed Idex) wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania
RF - (Reinforced = XL) opona wzmocniona o większej nośności
M+S - (Mud + Snow) błoto i śnieg, oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych
TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa
TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa
XL - (Extra Load = RF) opona wzmocniona
ROF - (RunOnFlat) jednolite oznaczenie opon matek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia i zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
EMT - (Extended Mobility Technology) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśniemem powietrza w oponie
DSST - (Ounlop Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie
P - (Passenger) znak przed rozmiarem opony wskazuje, ze jest to ogumienie do samochodów osobowych (oznaczenie USA)
LT - (Light Truck) znak postawiony przed rozmiarem opony, wskazuje, że jest to ogumienie do samochodów 4x4 i lekkich ciężarówek (oznaczenie USA)
JLB - (Jointless Belt) bezzakładkowe opasanie nylonowe
FP / RFP - (Fringe Protector / Rim Fringe Protector) - rant ochronny felgi
MFS - (Maximum Flange Shield) rant ochronny felgi
RBL - (Recessod Black Lettering / Letters) czarne wklęsłe litery
BLT - (Black lettering/Letters) - wypukłe czarne litery
BUC - (Black Sidewall) - opona z czarnym bokiem
OWL - (Outlined White Lettering / Letters) białe litery
WLT - (White Lettering/Letters) - białe litery
RWL - (Raised White Lettering / Letters) wypukłe białe litery
Dostępne w handlu opony stanowią złożony produkt, wykonany z gumy i wzmocnień tekstylnych, stalowych lub syntetycznych. Główne elementy składowe opony zostały opisane poniżej.
Bieżnik opony - zapewnia trakcję, hamowanie, przyczepność, odprowadzenie wody oraz chroni osnowę w strefie czoła bieżnika opony.
Opasania - ułożone pod kątem warstwy kordu stalowego, zapewniają oponie sztywność, stabilizują bieżnik i zapobiegają uszkodzeniu osnowy.
Osnowa - osnowa poprzeczna (90°) przenosi obciążenia oraz siły hamowania i siły kierunkowe pomiędzy kołami a drogą i zapobiega rozerwaniu opony przy ciśnieniu roboczym.
Bok opony - zapewnia ochronę osnowy i przeciwdziała starzeniu się na skutek działania czynników atmosferycznych.
Warstwa uszczelniająca - butylowa warstwa gumy o specjalnym składzie w oponach bezdętkowych, zapobiegająca utracie powietrza.
Drutówka - zwój pojedynczych drutów umożliwiających prawidłowe osadzenie opony i uszczelnienie oraz utrzymanie opony na obręczy.
Wypełniacz - gumowe wypełnienie w stopce i ścianie bocznej, zapewniające stopniowe przejście od sztywnego obszaru stopki do elastycznej ściany bocznej.
Międzynarodowe przepisy, a w szczególności normy ECE-30 podają, że wskaźnik TWI (Wskaźnik Zużycia Bieżnika) o wysokości 1,6 mm odnosi się do głównych rowków bieżnika i musi być rozłożony w kilku punktach obwodu opony. W niektórych krajach występują odstępstwa od tego standardu. Podaje się minimalną głębokość bieżnika dla opon zimowych wynoszącą 4,0 mm. (Głębokość bieżnika wynosząca poniżej 4 mm nie jest już uznawana jako opona zimowa). Głębokość rzeźby bieżnika decyduje o długości drogi hamowania co szczególnie widoczne jest na mokrej nawierzchni. W przypadku opon zużytych w granicach dopuszczalnych przepisami o minimalnej głębokości bieżnika, hamowanie na mokrej nawierzchni może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Możliwe jest powstanie klina wodnego pomiędzy oponą a nawierzchnią, co uniemożliwia kontrolę nad pojazdem nawet przy małych prędkościach z uwagi na brak ciągłego kontaktu opony z nawierzchnią. Rezultatem jest występowanie zjawiska poślizgu hydrodynamicznego (aquaplaningu). Dla bezpieczeństwa użytkownika opony należy wymieniać, najlepiej zanim bieżnik zużyje się do TWI zaznaczonego na boku opony.
1. Rozmiar opony
2. Handlowa nazwa opony
3. Indeks nośności
4. Symbol prędkości
5. Radialna
6. Bezdętkowa
7. Szczegóły dotyczące konstrukcji opony
8. Maksymalne ciśnienie do krótkotrwałego stosowania (przy pompowaniu)
9. Maksymalne obciążenie w eksploatacji
10. Wartości maksymalnego ciśnienia oraz obciążenia opony podane w nawiasach dotyczą Kanady oraz USA
11. Kod kraju homologacji
12. Numer homologacyjny
13. Oznaczenie opony zimowej
14. Kraj produkcji
15. Kod DOT zgodny z wymogami norm USA
16. Cyfrowy kod daty produkcji
17. Położenie wskaźnika zużycia rzeźby bieżnika
Aby zagwarantować optymalne charakterystyki pracy należy zapewnić prawidłowy dobór współczesnych opon do szybkiej jazdy.
Opony kierunkowe - zakładać tylko zgodnie z kierunkiem toczenia podanym na boku opony (oznaczony strzałką).
Opony asymetryczne - muszą zawsze być założone po właściwej stronie osi, tj. odpowiednio do oznaczeń na boku opony. Np. OUTSIDE (strona skierowana na zewnątrz).
Firmy oponiarskie na całym świecie są członkami regionalnych stowarzyszeń producentów opon (w Europie - ETRTO), które określają wymiary opon i tolerancje, nośności i ciśnienia dla różnych kategorii i rozmiarów opon. Poniżej przedstawiono podstawową nomenklaturę dotyczącą wymiarów opon i obręczy.
Szerokość opony - szerokość napompowanej opony, zamontowanej na obręcz pomiarową, bez uwzględniania liter lub elementów ozdobnych.
Wysokość przekroju - odległość od stopki opony do zewnętrznego obrysu bieżnika napompowanej opony - licząc wzdłuż linii środkowej.
Promień statyczny opony obciążonej - wysokość w pionie od nawierzchni drogi do środka osi przy obciążeniu i ciśnieniu nominalnym.
Szerokość opony pod obciążeniem. Wskaźnik profilu - wysokość przekroju wyrażona jako procent szerokości opony (w %).
Radialne (oznaczenie R lub ZR).
Ten typ struktury charakteryzuje się układem oplotu biegnącego od drutówki do drutówki pod kątem około 90° do linii środkowej bieżnika. Stabilizacja szkieletu osiągana jest za pomocą nierozciągliwych obwodowych opasań stalowych.
Ten wymiar określa średnicę osadzenia opony na obręczy.
Poniższe wartości podają cale przeliczone na mm:
Każda opona posiada zdolność do przenoszenia określonych obciążeń. Obciążenia te określa norma ECE. Zgodnie z normą, obciążeniu w kg odpowiada kod numeryczny widoczny na boku opony. Na przykład 195/65 R 15 91 T odpowiada maksymalnej nośności 615kg.
Poniżej podano poszczególne wartości:
Symbole prędkości (oznaczenie literowe) określają maksymalne prędkości przy dopuszczalnych maksymalnych obciążeniach wynikających z indeksu nośności.
W przypadku opon o symbolach prędkości V, W, Y, ZR (wg norm ETRTO) maksymalna prędkość zależy od obciążenia. Zależności te przedstawia poniższa tabela:
Konstrukcja opony
Wszystkie opony radialne z opasaniem stalowym Grupy Goodyear do samochodów osobowych produkowane są jako opony bezdętkowe. Posiadają szczelne pokrycie wewnętrzne - warstwę butylową. Opony są oznaczone jako "tubeless" (bezdętkowe - TL). Do opon radialnych do samochodów osobowych wymagane są obręcze z podwójnym wygarbieniem wzdłuż całego obwodu na obu barkach obręczy (np. H2, EH2, FH2 itd.). Wygarbienie ma na celu zapobiegać ześlizgnięciu się stopki opony do wnętrza obręczy przy ostrych zakrętach, co może spowodować nagłą utratę powietrza w oponie.
Istnieje możliwość pokonania dystansu 80 km z maksymalną prędkością 80 km/h w normalnych warunkach drogowych.
Uwaga w zakresie bezpieczeństwa!
Opony RunOnFlat mogą zostać zamontowane tylko na samochody wyposażone fabrycznie w elektroniczny system ostrzegania o spadku ciśnienia. Maksymalna odległość 80 km i maksymalna prędkość 80 km/h nie powinny być przekraczane. Zaleca się montowanie opon RunOnFlat na obręczach z profilami bezpieczeństwa EH2+. Prosimy zwrócić uwagę na zalecenia zawarte przez poszczególnych producentów samochodów w książkach pojazdów, które mogą się różnić od informacji podanej przez producenta ogumienia.
RunOnFlat to znak handlowy technologii pozwalającej na jazdę samochodem po utracie ciśnienia w oponach. Znak ten zastępuje używane dotychczas; EMT przy oponach Goodyear oraz DSST przy oponach Dunlop. Dotychczasowe znaki mogą nadal występować na części opon ze względu na wymogi homologacji.
Pobierz plik: "Starzenie się opon wg Michelina".